Waarderingsmethoden

Market multiples en comparables

Market-multiples

Bij waardering op basis van market-multiples wordt de waarde van het bedrijf gebaseerd op de beurskoers (of de koers/winstverhouding) van vergelijkbare (beursgenoteerde) bedrijven. Een nadeel van deze methode is dat het heersende sentiment op aandelenmarkten grote invloed kan hebben op de koers (prijs) van een aandeel, terwijl deze prijs niets hoeft te zeggen over de echte waarde van de onderneming. Daarnaast heeft de onderneming waarmee wordt vergeleken waarschijnlijk een ander risicoprofiel. Alleen als het risicoprofiel van beide ondernemingen gelijk is, kan een goede vergelijking worden gemaakt.

Comparables

Bij waardering op basis van comparables wordt de waarde van het bedrijf gebaseerd op recente transacties van andere, niet-beursgenoteerde, ondernemingen. Hierbij is het belangrijk de specifieke achtergrond (financiële koper, strategische koper, minder-/meerderheidsbelang, bijkomende condities, etc.) van de transactie te kennen. Alleen met deze informatie kan worden beoordeeld of de tot stand gekomen prijs een goede indicatie is van de waarde van de te waarderen onderneming. Deze specifieke achtergrondinformatie is niet altijd bekend. Daardoor geeft waardering op basis van recente transacties slechts zelden een betrouwbaar beeld van de echte waarde van een bedrijf. De Register Valuator zal zijn of haar oordeel dan ook nooit (alleen) baseren op deze methode.

Help mij met het vinden van een Register Valuator