Reimaging and Creating the New Luxury Experience

Design thinking voor innovatie: Het overwegen van onderscheidend vermogen ‘fit and use’ in ondernemingen.

Type: klassikale scholing

Datum: 25 november 2021

Tijd: 13:30 – 16:45 uur (incl. pauze)

Locatie: Online*

De deelnamelink wordt ongeveer een week van te voren gestuurd.

*Indien de coronamaatregelen het toestaan zullen we de mogelijkheden bekijken deze online workshop om te zetten naar een fysieke bijeenkomst.

Organisator: NiRV

Website: http://www.nirv.nl

Email: secretariaat@nirv.nl

Inhoud van de workshop:

Eataly: Reimagining the Grocery Store.

Binnen een paar jaar na de start van Eataly, een Italiaanse supermarkt, was er veel opwinding onder consumenten en media. Het succes van Eataly was des te indrukwekkender in een sector die bekend staat om zijn hevige concurrentie en lage marges. Hoe is Eataly erin geslaagd zo snel te groeien en zou het deze groei in de toekomst kunnen volhouden?

Eataly, deels supermarkt, deels high-end food court en deels culinaire school, is gebaseerd op het concept van de Europese open markten en ontworpen om verschillende aspecten van de interactie tussen consument en voedsel samen te brengen. Eataly opende zijn eerste winkel in 2007 en breidde binnen zeven jaar, in een zeer competitieve industrie met lage marges, uit tot 27 locaties over de hele wereld. In 2013 hadden de in Italië gevestigde Eataly-activiteiten een oppervlakte van meer dan 600.000 vierkante meter en genereerden ze een omzet van 137 miljoen euro, tegenover 106 miljoen euro in 2012. Eataly opende in 2010 een winkel van 50.000 vierkante meter in New York met een initiële investering van 20 miljoen dollar en een winkel van 63.000 vierkante meter in Chicago in 2013 met een investering van 28 miljoen dollar. De inkomsten van Eataly in 2014 voor de winkels in New York City en Chicago werden geschat op respectievelijk 75 miljoen dollar en 55-60 miljoen dollar. Met plannen om extra vestigingen in de Verenigde Staten te openen, verwachtte Eataly dat de Amerikaanse inkomsten tegen 2018 zouden stijgen tot 600 miljoen dollar. Het succes van Eataly bij de Amerikaanse consument was onmiddellijk en bijna overweldigend. Wekenlang na de opening van de winkel in New York vormden de wachtende klanten rijen tot om de hoek van de straat. Na een succesvol openingsweekend in Chicago sloot Eataly de winkel op de daaropvolgende maandag om uitgeputte werknemers de tijd te geven de schappen opnieuw te bevoorraden. Er was echter geen garantie dat Eataly het aanvankelijke succes zou kunnen volhouden. Was Eataly een rage, of stond het op het punt de hele supermarktindustrie te veranderen?

Kosten
De kosten bedragen voor:

  • NiRV-leden € 300,- excl. BTW per persoon
  • Niet-leden € 400,- excl. BTW per persoon

Er kunnen aan deze online workshop maximaal 20 personen deelnemen.

AANMELDEN












Subtotaal
BTW
Totaal

Over de docent:

Prof dr. Fred van Eenennaam
is econoom, promoveerde in strategie aan de Vrije Universiteit Amsterdam en werkt voor 50% van zijn tijd als Associate en Full Strategy Professor bij verschillende Nederlandse en internationale universiteiten o.a. Erasmus Universiteit, St. Gallen Universität, CETYS, UPAEP, LIUC en de George Washington University en is hij opgenomen in Michael Porter’s hall of fame. Prof. dr. Fred van Eennenaam is founder partner van The Decision Group en The Decision Institute. The Decision Group richt zicht op het internationaal leveren van bedrijfsinterne strategische verandering, transformatie en leiderschapsontwikkelingsprogramma’s.

PE-punten
In het kader van de regeling Permanente Educatie worden aan de workshop PE-punten toegekend aan Register Valuators.

# PE-punten: 3.00