Pondres is klaar voor groei in de fulfilmentmarkt
Leestijd 6 minuten
‘We hebben het huis nu financieel en IT-technisch op orde.’
Het IT-platform is op orde, de financiële randvoorwaarden zijn ingevuld en zelfs de coronacrisis gaf het bedrijf wind in de rug. Voor Pondres staan alle seinen op groen om de verdere groeiambities waar te maken, zegt CFO Maarten Wolters: “We hebben een prachtige IT-snelweg aangelegd, en gebruiken nu nog maar vier van de acht rijstroken. Nu is het tijd om de kansen met onze klanten te benutten.”
Pondres begon 62 jaar geleden als verzender van gepersonaliseerd printwerk met behulp van ponskaarten. Tegenwoordig verzorgt het omnichannel klantcommunicatie voor een optimale klantbeleving voor bedrijven zoals Shoeby, Allianz, DAF Paccar en Zeeman. Impactvolle direct mailings, digitale communicatie en e-fulfilment zijn daarbij de belangrijkste pijlers. Volgens Wolters heeft de logistieke afhandeling van online bestellingen grote potentie. “Ook het openen van een pakje is een mooi contactmoment, met heel veel mogelijkheden om de klantbeleving te verbeteren en klanten tot vervolgaankopen
te bewegen.”
Toekomstbestendig
Wolters: “Toen ik in 2018 bij Pondres kwam werken, was duidelijk dat we moesten investeren in IT en fulfilment om onderscheidend en toekomstbestendig te blijven in een veranderende markt. Onze financiële ruimte was te krap om dit te realiseren. We hadden ongeveer 1 miljoen euro nodig om onze ambities waar te maken en te groeien van 18 miljoen euro naar 25 miljoen euro omzet per jaar. Die groei willen we met name in het MKB+ segment realiseren. Deze ondernemers hebben meestal een kleine marketing- en communicatieafdeling. Wij denken actief met hen mee en hebben een breed palet aan oplossingen om hun klantcommunicatie persoonlijker, relevanter en vooral effectiever te maken.”
Weggevallen concurrentie
Wolters: “We hebben het huis nu financieel en IT-technisch op orde. We zijn in staat om klanten aan de voorkant maatwerk te bieden, terwijl de achterkant is gestandaardiseerd. Feitelijk is een IT-snelweg aangelegd met acht rijstroken, waarvan we er pas drie of vier gebruiken.” Pondres is kortom klaar om verder te groeien en heeft ondanks de coronacrisis een sterk half jaar gedraaid, zegt Wolters. “In offline retail zijn veel orders en campagnes verschoven, maar de e-commerce activiteiten namen enorm toe. Dat lijkt ook een structurele toename te zijn. Ouderen die voor het eerst via internet producten
bestelden, zullen dat blijven doen. We hebben vanaf medio maart alles gedaan om snel in te spelen op de nieuwe realiteit. Gaaf om te zien dat met de inspanning en bezieling van 170 collega’s zo snel kon worden ingespeeld op de veranderende klantbehoefte.”
Sparringpartner
Veel bedrijven in de branche verkeren in zwaar weer. Wolter: “Als je als service provider een smalle marktfocus hebt en toevallig branches bedient die grote klappen krijgen door Corona, en je hebt een smalle propositie en hoge vaste kosten, dan gaat het snel bergafwaarts. Wij zoeken die bedrijven
actief op voordat het te laat is en kijken of de business te redden is. We willen harder groeien en daar past een consolidatiestrategie bij. Door consolidatie kunnen we samen met die betreffende collega-bedrijven veel kennis-, kosten- en opbrengstensynergie realiseren en waarborgen we werkgelegenheid.
Ook voor het creëren van de juiste M&A-aanpak is Florijnz voor ons een belangrijke sparring partner.”